El Stockholmo

Vi åkte ju till stockholm idag för en vecka sen. Jag var i skolan på morgonen som vanligt och mötte upp Lovisa vid tjugo över 12 och vi gick in till stan. Vi lunchade först på spisan och sen promenerade vi vidare mot tågstationen. Vi mötte upp Clara, Ellen och Sebastian på spåret och hoppade sedan på tåget. Resan till Göteborg gick fort och där hade vi en timmes väntan på nästa tåg. Jag tog en latte och de andra tog varsinn glass och så satt vi och njöt i vårsolen. Tåget mot stockholm avgick som planerat och den resan var flera timmar av meningslöst pladder från oss. Folk måste blivit riktigt irriterade till slut.

Väl uppe i stockholm så mötte Frank upp och på stationen och följde oss till hotellet. Frank är ju vår rektor och även ledare i Hjärngymsprojektet. Vi bodde på Scandic Norra Bantorget och när vi kom dit så checkade vi in och gick sedan till rummen. Jag, Clara, Ellen och Lovisa delade rum och det var ett jättestort rum på sjätte våningen där hela ena väggen bara bestod av panoramafönster. Jag duschade snabbt och vi gjorde oss iordning innan vi gav oss ner i lobbyn och mötte upp Sebbe. Vi gick till den extremt goda thairestaurangen Koh Phangan där vi åt och snackade massor. Efter det så gick vi inom en affär och köpte massa godis innan vi kom tillbaka till hotellet. Vi sa hejdå till Sebastian och gick upp på rummet. Vi klädde av oss och sminkade av oss och satte på oss hotellets mysiga frottémorgonrockar och sen satt vi i den stora dubbelsängen och bara snackade, grät, skrattade och bara hade det bra. Vi låg uppe och snackade till klockan 2 och sen så somnade vi allihopa i dubbelsängen.

När vi vaknade på torsdagsmorgonen var vi otroligt trötta men solen lyste in genom våra panoramafönster och vi hade utsikt över en stor del av stockholm så det gjorde i alla fall mig lite piggare. Vi klädde på oss och packade ihop innan vi gick ner och käkade frukost. Kändes otroligt lyxigt med hotellfrukost när alla andra gick i skolan och efter några koppar kaffe så vaknade även vi. Efter frukosten tog vi våra väskor och checkade ut och sen tog vi bussen till Tekniska muséet. De ska nämligen ha en utställning om hjärnan som öppnar i september och som de har jobbat på i över tre år och de behövde vårt proffsutlåtande i vissa frågor. Vi fick gå runt i utställningsrummet som för övrigt var sååå fint och de berättade för oss exakt vad som kommer finnas var. Efter det så var det kaffe och ett möte i en konferanssal med projektledaren och den som är utställningsansvarig. Det blev en riktigt bra disskusion och jag tror att de fick mycket ny input att ta i åtanke och vi fick även mycket att tänka på. Det var givande och bra. När de mötet var slut vid 12 var det dags för lunch och vi blev visade till kaknästornet där vi åkte upp 30 våningar till en jättefin restaurang där man hade utsikt över hela Stockholm. Otroligt vackert och väldigt god mat. Efter lunchen gick vi tillbaka till Tekniksa Muséet och kollade på en 4D bio vilket var otroligt häftigt. Aldrig gjort det innan. Det är att man har 3D glassögon men att det äver är anra effekter, som att stolen rör sig, det bankar i den, det kommer vidpustar osv osv. Efter den bion gick vi runt lite på olika utställningar innan vi tog bussen till stationen och satte oss på tåget hem. På vägen hem var alla övertrötta och sista biten satt vi och skrattade så högt så en arg gubbe kom och sa till oss. När jag kom hem gick jag och la mig och sov och även om det varit otroligt roligt så var det sååå skönt att lägga sig i sin egen säng igen.